Markrelgarnsfiskeri i 50´erne

Overskrift 1

Med HG.6 "Havørnen" på markrelgarns fiskeri først i 50'erne
Der kommer en billedserie her som jeg er begyndt på, og laves i nær fremtid om markrel fiskeriet med garn, først i 50'erne 
HG.6 "Havørnen" ejedes af min fars brødre Peter og Kresten i Perioden 1949 til 54 Kresten lever stadig, 94 år gammel går han sin tur på havnen hver dag

tørreplads

Markreldgarn hænger til tørre på kajen mellem rækkerne af kuttere,      en kystbåd ligger neden for

Der hales garn ombord

Der hales markreldgarn ombord på HG.6 Havørnen
på billedert fra venstre  Verner Christensen(fur Verner)
og Alfred Nielsen fra Blokhus
Det var meget almindelig at mange kystboer kom til Hirtshals i garnsesongen da fiskeriet på kysten ofte var dårlig i netop i markreldgarn perioden som stagte sig ca. 1ste maj til sankt hans
omkring Sankthans (midsommer) blev det oftest så meget mååsvar (brandmænd) at dette fiskeri blev helt umulig

Der sejles ud

Der steames typisk en 3til4 timer  fra NV. til VNV. ud i 80 til 120 favne vand (dyb) hvorefter garnene sattes i 1 eller 2 lænker med lys på endebøjerne, ofte bare en flagermus lygte som blæste ud,men da garnene stod i overfladen og drev med strømmen var de lette at følge i projektørlys, de blev sat ved 9-10 tiden om aftenen, ophalingen begynte ved 1 tiden
Den gamle (Niels Jensen) står ved masten, min fætter Jens Peter sidder på hakkebrættet(de brædder der var ladt over styremekanismen)

Draver

Allerede først i 50erne var garnhaleren opfundet i Hirtshals, godtnok var den remtrukket,  men den var der og var en stor hjælp når der skulle draves (trækkes) 85 til 100 garn hver nat, og med alt slags vejr,
dette garnfiskeri blev nemlig brugt ugen igennem fra søndag aften til fredag morgen, og for nogens vedkommende til lørdag morgen da der jo på den tid var auktion om lørdagen, og fiskeriet var ofte bedst når det var dårlig vejr
Alfred Nielsen draver markreldgarn

Der blusses

Når så der kom en damper elle anden steamer og styrede midt på garnene som jo lå i overfladen, ja så måtte der blusses, en fiddibus bestående af en stang med en tot tvist som stod i en bøtte eller et hylster med en sjat petrolium (dieselolie) fiddibussen blev antænt og som på billedet stillede man sig så højt som muligt ofte oppe på lønningen og svang så blusset i den retning man ville have steameren til at dreje, når så vedkommende svingede, ja så måtte regulatoren i bund, så var det bare at følge vedkommende hen til endebøjen, det var før de hurtigående skibes tid, for kutterne kunne næsten altid følge med damperne.
Jeg var som dreng med HG.145 Chr.Engbjerg  i en garnsesong, og husker at vi i et tilfælde rendte fra damperen, hvorefter han drejede agten om os og tilbage på hans oprindelige kurs, vi fik så en gennemsejling (af garnene) med sprengt garn og løse tamper til følge
Der blusses, , Maleri af Niels Jensen

hjemtur

Efter endt ophaling, ja så måtte drengen lige lave havregrød hvortil man fik en hurtig kop kaffe, samtidig begyntes hjemturen for fuld kraft, man skulle jo gerne nå morgen auktionen,  i Havørnen sad en 42hk.Tuxham, men de var nu ret godt steamende enda Drengen eller styredrengen som han kaltes, var som oftest en dreng på 14- 15 år som skulle styre kutteren på vej iland (det var før autopilotens tid) medens den øvrige besætning begyndte at bjæn å (bene af-pille markreld af garnene) man skulle jo gerne have pillet så mange markreld af inden morgenauktionen som muligt
Den gamle med solbrillerne og Alfred Nielsen (Bette Alfre sidder og bjænner å, Nyholm er ex Havørnen billedet er fra ca. 54

Der bjænnes å

der bjænnes å, når der var mange markreld og man ikke kunne blive ferdig til 7 auktionen, blev der lavet en 10 auktion, men man skulle selvfølgelig have oplosset så meget som muligt til kl.7 auktionen

hjælp fra land

Når så kutterne kom i havn om morgenen, så stillede alle de respektive madammer,  piger og enkelte pensionister og hjalp til med pille af, der tjentes så lidt hjælp til husholdningen og pensionen
af og til blev der halet nogle garn op på kajen, for at flere  kunne hjælpe til
Her bliver der halet garn på kajen

Der er markreld overalt

Der bjænnes å

Som før omtalt kom mange kystboere til Hirtshals i garnsæsonen
Jeg mener at forest i billedet er det Jens Knudsen med LN.10 "Bent II" fra Løkken,  lige bag ham ligger ligger LN.38 "Vestkysten" fra Blokhus
Det ses tydeligt at de har et godt markreld fiskeri

Garn til tørring

Da der jo dengang fiskes med bomuldsgarn, så skulle alle garnene op og tørre hver dag.
De der ikke havde plads til bukke eller møller til egne garn var nødt til at adskille alle garnene et for et og få dem kørt ud på marken hvor de blev spredt ud,
der var flere små vognmænd der havde en god forretning med det hver forsommer.
Altsammen skulle foregå inden der blev hvil
Det var ikke så sært at middagssøvnen blev betragtet som den bedste søvn i garnsæsonen, for det var ofte den eneste søvn man fik
husk på at allerede midt eftermiddag så skulle garnene samles igen og køres ombord
Retfærdighedsvis skal jeg berette at nogle begyndte midt i 50erne at salte de halve garn og kun tørre de andre  halve, dagen efter omvendt osv.
Der hales garn iland,--, der er stadig aktivitet ved hallen

Der landes

HG.159 "Johs. Hejlesen" losser markreld
Med ryggen til Aksel Hejlesen med kurven Vilhelm Jensen (Ville) midt på dækket Poul Hejlesen

Garnbukke

Til venstre i billedet ses rækker af bukke til at tørre garn på
samtidig kommer en nybygning FN.276 "Robert Schou" til Hirtshals
rækker af garnbukke ,---, billedet er fra 1957

Garnmøller

Rækkevis af garnmøller, rundt det meste af havnen, møllerne var til at køre markrelgarnene op  på så de kunne tørre i vinden.

bukke med garn

Bukke med markrelgarn som hænger til tørre i vinden,
det er nok kystbådens som ligger neden for,
Billedet er lige neden for sømandshjemmet
det ses tydelig at han kun har halvdelen til tørre, den anden halvdel ligger på dækket og er nedsaltet.
ENDELIG FYRAFTEN og alle sover til middag
Kystbåd ligger neden for sine garn som tørre i vinden

Garn til tørre

Her ses tydelig hvordan garnene hinger på bukke

Efter endt garnsæson

Efter endt garn sæson var garnene så klistret af mååesvar (brandmænd) markrel skel og snask at de skulle afsyres i et par syrebaljer som var placeret ved siden af Hans Svendsens Skibsbyggeri for derefter at blive tørret ordentlig på markerne, bukke og møller, før de skulle opmagasineres i kældre og redskabshuse osv. garnene skulle jo bødes op (repareres) i løbet af vinteren, og det foregik tit og ofte i stuen ved siden af kakkelovnen, i bryggerset eller i kælderen, så det var vigtigt at de blev syret, så de blev helt rene og fri for lugt,   ,Syrebaljene var et par beton bassiner hvori der kom en pakke blåsten i (som vi fik på apoteket) derefter fyldte vi bassinerne med vand, halede garnene i, hver de lå en times tid, skibet blev så skubbet lidt ud i havnebassinet hvorefter garnene blev halet ombord igen således at afstanden ind til syrebaljerne gjorde at garnene strøg ned i havnen og skylledes rene for blåsten.  Efter en sådan tur i syrebaljen blev garnene nermest som det fineste silke
Jeg har desvære ikke et billede af syrebaljerne (Bassin) men resterne ses tydelig som den underste del af plateuet som plankebroen ligger på i dag, går man tæt på ses stadig lidt aflejringer fra den blåsten der blev brugt som en blågrøn farve

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Aksel simonsen. Nr sundby | Svar 19.03.2015 01.38

Fin fin billedserie jeg er tit inde på din hjemmeside for at se nogle konkrete ting på de forskellige LN kystbåde som jeg laver i skala ca 1:100

Peter Thias | Svar 04.11.2012 16.13

Skal du ikke have en sammenligning ,med makrelfiskeriet anno 2012, der er sket noget siden dengang vore fædre var yngre.
Tak for sidst

NJ 15.12.2012 17.23

Ja Peter, det kommer også nok
markreld fiskeriet har godt nok udviklet sig

ms | Svar 10.04.2011 01.34

flotte billeder!

kristian laursen 12.04.2011 10.39

ej det var bare for sjov de fleste af bilederne de var flotte men jeg er i tvivel om hvornår de er fra men de er gode nok.

kristian laursen 12.04.2011 10.29

de er ikke en skid flotte

NJ | Svar 22.03.2011 05.32

Jeg er lidt usikker på hvilke Søren Peter der er tale om
Vh.NJ

Gulf Lars 19.11.2012 15.23

Troede du var Anders Peter Terpet. Men nu kan jeg jo så godt huske dig....

Gulf Lars | Svar 27.02.2011 18.32

Hej Søren Peter?????
Godt at se en beskrivelse af makrel fiskeriet, nu kan jeg jo så ikke huske det fra 50erne

Jens Bager 04.03.2011 15.23

Har i en adresse til Søren Peter

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

21.09 | 02:11

det var rart at se din side .Jeg ved ikke om du husker mig ,men jeg var styremand paa Isleifur og senere skipper paa Isleifur IV fra Vestmannaoerne
god hilsen

...
16.09 | 09:40

Flemming johannesens "Venus" bygget i 54 har været Flemmings far's, Flemming overtog den da Kristiangik på pension. Været i familie eje i 48 år her i 2016

...
16.09 | 09:36

Danmarks sidste nybyggede skoleskib, 53-54 har stadig den oprindelige 2 cyl Alpha

...
15.09 | 13:03

Nej mege fin

...
Du kan lide denne side